El passat 20 de febrer, una dotzena de restauradors i productors i productores d’oli i d’olives de la Terra Alta van viatjar al territori oleícola de les Garrigues i Segrià Sec (antigues Garrigues històriques) en una jornada de benchmark per a conèixer les millors pràctiques d’oleoturisme d’aquesta zona.

Aquest viatge va estar organitzat pel Consell Comarcal de la Terra Alta, en el marc del programa “Treball a les 7 Comarques” “Terra Alta Més”, amb el suport del Servei d’Ocupació de Catalunya.
Aquest viatge va incloure visites a molins i cooperatives amb diferents propostes turístiques i dirigides a diferents tipus de públic. De la mà de l’agència de turisme gastronòmic Olea Soul que feia d’amfitriona, els participants van poder conèixer des d’experiències Premium com el molí i finca d’Oleum Flumen, col·laboracions público-privades dirigides a famílies i grups com les que fan les cooperatives d’Arbeca i de la Granadella i el Centre de la Cultura de l’Oli, i la promoció del patrimoni de la pedra seca que es fa des de Torrebesses a través del Centre d’Intepretació de la Pedra Seca. La jornada també va comptar amb un dinar gastronòmic de l’oli d’oliva verge extra, dissenyat i guiat per la xef Montse Freixa, que es va fer al molí d’oli restaurat del s.XIX de Bep de Canut, al mateix poble de Torrebesses, i que és un dels espais patrimonials oleícoles més espectaculars de la zona.

El territori de les Garrigues i el Segrià Sec ha estat treballant activament els últims anys per esdevenir una destinació oleoturística de qualitat i amb una oferta diferenciada per a diferents tipus de públics per, així, ampliar el públic visitant. El territori compta amb propostes oleoturístiques consolidades que els restauradors i els productors i productores de la Terra Alta han pogut descobrir directament de la mà dels seus responsables. Així mateix, els participants han conegut les diferents iniciatives que es duen a terme a les Garrigues i Segrià Sec per a oferir formació en oli i oleoturisme i construir i promocionar les xarxes i la comunicació activa entre l’administració local, els equipaments culturals i totes les persones i empreses implicades en el desenvolupament turístic de la zona.

El viatge s’emmarca dins de les accions del programa del Consell Comarcal Terra Alta + finançat pel SOC, que pretén impulsar la dinamització turística del territori i la creació de productes innovadors i competitius relacionats amb l’oleoturisme que permetin una major visibilitat en els mercats.

Es pretén d’aquesta manera millorar la competitivitat turística de la Terra Alta i posar a disposició de les diverses plataformes de comunicació i comercialització, els productes i experiències que ofereixen les empreses de la zona. D’aquesta manera, es busca ampliar la tipologia de visitants i donar noves oportunitats a les empreses d’augmentar l’ocupació turística i l’activitat laboral a la comarca.